Copywriting specjalistyczny – z kim współpracować

Copywriting specjalistyczny – z kim współpracować

Wyobrażenie o pracy copywritera jest mylne. Ludzie myślą, że będą pisali o tym co im się podoba, o tym co doskonale znają. No i żeby sam tekst powstawał w kilka chwil, dzięki czemu ich moce przerobowe na jeden dzień będą bardzo duże. To tylko mit, który raz na zawsze należy obalić.

Teksty specjalistyczne

Osoby działające w branży doskonale zdają sobie sprawę, że do napisania jest wiele tekstów. Począwszy od zwykłych precli, przez notki blogowe, po teksty specjalistyczne. Od najtańszych do najdroższych. Od najmniej wymagających po szalenie trudne i zajmujące dużo czasu. Do tekstów specjalistycznych zaliczyć można m.in.:

  • poradniki o dietetyce,
  • poradniki o ogrodnictwie,
  • teksty medyczne,
  • teksty prawnicze,
  • artykuły techniczne.

To taki ogólny podział, który jest jeszcze bardziej szczegółowy – w zależności od branży z jaką mamy do czynienia. Napisanie tego typu tekstów wymaga  researchu, analizy i syntezy wiadomości. Mówiąc w skrócie – należy zrobić badanie, aby napisać dobrej jakości artykuły zawierający same konkrety, bez lania wody.

Autor tekstu specjalistycznego

Kto może napisać taki tekst? Właściwie każdy copywriter, jeżeli tylko będzie posiadał odpowiednie umiejętności. Niektórzy takie zdolności mają już od urodzenia, niektórzy muszą się ich nauczyć, a niektórzy nie dadzą rady. To na ogół rzeczywistość weryfikuje kto takie teksty pisać potrafi, a kto nie. Przy tego typu tekstach warto kierować się zasadą doświadczenia. Jeżeli ktoś ma już jakieś portfolio, którym może się pochwalić (jeżeli chodzi o teksty specjalistyczne), to warto poprosić o jego udostępnienie lub o napisanie przykładowo tekstu o podanej tematyce. Są jednak objawienia talentów, którzy nie mają portfolio, nie mogą pochwalić się referencjami, jednak są zdolni, pełni chęci, doskonale znają się na pisaniu i będą umieli zaprezentować tekst specjalistyczny.

Z kim warto współpracować? Z takimi osobami, które umieją dobrze się zaprezentować. Nie jest powiedziane, że musi być to wielka agencja specjalistyczna. Wręcz przeciwnie. Czasem warto zatrudnić pojedynczego freelancera, który poważniej podchodzi do tematyki. Zawsze należy jednak sprawdzić predyspozycje i umiejętności, aby wiedzieć, czy dana osoba faktycznie nadaje się do wykonania zlecenia.

Jeżeli sami nie mamy odpowiedniej wiedzy, a tego typu tekst jest nam potrzebny, to zawsze należy pomyśleć o osobie zajmującej się zawodowo pisaniem. Będziemy wiedzieć, że tego typu tekst jest w rękach prawdziwego specjalisty, który umie formułować swoje myśli i cele w jasny i odpowiedni sposób. Dobry copywriter będzie potrafił poradzić sobie z tekstem specjalistycznym.

Jak napisać tekst specjalistyczny?

Podejmując się tego zlecenia warto wiedzieć jak napisać tekst specjalistyczny. Zawsze można spróbować swoich sił, dzięki czemu w przyszłości będzie można postarać się o lepiej płatne teksty do napisania. Jak pisać?

  • Zbieranie materiałów źródłowych z których będzie można czerpać odpowiednia wiedzę.
  • Przeczytanie materiałów. Nie tylko należy je zebrać, ale również przeanalizować. Należy dowiedzieć się kto był autorem, dzięki czemu we własnym tekście będzie można przytoczyć odpowiednie fragmenty (jeżeli zaistnieje taka konieczność) i przedstawić autora.
  • Analiza zebranej wiedzy i informacji.
  • Zbieramy tylko i wyłącznie fakty o których należy napisać.
  • Plan tekstu – co będziemy omawiać w poszczególnych akapitach. Począwszy od wstępu, przez rozwinięcie, po zakończenie.
  • Piszemy! Konkretnie, rzeczowo, na temat przedstawiać najistotniejsze dla całej sprawy informacje.
  • Jeżeli zleceniodawca pozwolił, można wyrazić również swoją opinię na ten temat. Należy jednak zapytać o to, aby nie musieć potem wnosić do tekstu poprawek.

Opisując dany problem, sprawę warto opierać swoją wiedzę na przynajmniej czterech źródłach, dzięki czemu lepiej będzie przyswoić nam potrzebne informacje. Nie można jednak zapominać o tym, że liczy się również jakość źródła. Niektóre serwisy podają sprzeczne informacje, dlatego należy wziąć to pod uwagę.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 3]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *