Marketing jest wszechobecny. Chyba nie da się wymienić żadnej dziedziny naszego życia, w której się on nie pojawia. Nie inaczej wygląda to w przypadku edukacji i placówek oświatowych. Wiele osób może powiedzieć, że najlepszą reklamą dla szkoły jest wysoki poziom nauczania. Jednak czy tak jest na pewno? Czy ten aspekt jest wystarczający, czy jednak szkoły branżowe potrzebują profesjonalnego marketingu? Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na te pytania! Przeczytaj koniecznie!
Szkoły branżowe w Polsce
Dość szerokie grono czytelników, może pamiętać szkoły branżowe jeszcze pod ich poprzednią nazwą, czyli szkoły zawodowe. Jednak w 2017 roku miała miejsce reforma oświaty, która przekształciła dotychczasowe szkoły zawodowe w 2-stopniowe szkoły branżowe. W przeciwieństwie do poprzedniego rozwiązania, w przypadku szkoły branżowej uczniowie będą mogli zdecydować się na ukończenie tylko I lub zarówno I jak i II stopnia kształcenia. Ten drugi pozwoli im kontynuować edukację na wyższym szczeblu, ponieważ prócz przystąpienia do egzaminów zawodowych umożliwia on przystąpienie do matury. Nie jest to oczywiście obowiązkowe. Samo ukończenie szkoły II stopnia, po zdaniu egzaminu z zakresu drugiej kwalifikacji, da absolwentowi wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika. Natomiast absolwenci szkoły I stopnia, będą mogli podjąć pracę lub kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych począwszy od II klasy.
Marketing w przypadku placówek edukacyjnych
Nie tylko uczelnie wyższe zmagają się z problemem niżu demograficznego. Podobnie jest w przypadku szkół średnich i szkół branżowych. Są więc zmuszone do wejścia na ścieżkę komercyjnej walki o uwagę potencjalnych uczniów. Jest to szczególnie trudne wyzwanie, ponieważ muszą trafić do określonej grupy odbiorców – nastolatków. Aby szkoła była najczęściej wybierana, należy zadbać o jej odpowiedni wizerunek w środowisku lokalnym. Jednak przebicie się wśród konkurencji wcale nie jest takie proste. Poza tym aktualnie młode pokolenie to osoby świetne zaznajomione ze światem wirtualnym i to właśnie tam spędzają największą ilość czasu. Szkoły w zasadzie nie mają innego wyboru, jeśli chcą zainteresować uczniów swoją ofertą, niż pojawić się w sieci. Co więcej, samo pojawienie się nie wystarczy – powinny naprawdę prężnie się tam udzielać. Tylko to przyniesie prawdziwy efekt.
Jakie możliwości reklamy mają szkoły branżowe?
Tak naprawdę możliwości są nieograniczone. Podstawowym punktem powinno być określenie celów, jakie szkoła chce osiągnąć za pośrednictwem marketingu, a dopiero potem wybranie odpowiednich metod. W dalszym ciągu świetnym sposobem na pokazanie się wśród młodych ludzi jest uczestniczenie w targach edukacyjnych lub organizowanie dni otwartych. Dzięki temu potencjalni uczniowie mogą zobaczyć, jak wygląda budynek szkoły, co ma do zaoferowania oraz jacy nauczyciele prowadzą tam zajęcia. Warto regularnie publikować wpisy na portalach społecznościowych. Nie tylko na najpopularniejszym z nich, Facebooku, ale również w pozostałych serwisach. Coraz więcej szkół decyduje się nawet na założenie swoich kanałów i nagrywanie filmików na YouTube. Najważniejsze to być kreatywnym i nie ograniczać się tylko do jednej formy reklamy. Dywersyfikacją metod pozwoli na uzyskanie najlepszych efektów i to w krótkim czasie.