Zbliżają się matury, a co za tym idzie, bardzo gorący czas dla uczelni wyższych. W końcu niebawem przyszli studenci będą decydować o tym, gdzie będzie odbywać się ich dalsza edukacja. Jeszcze kilkanaście lat temu, to młodzi uczniowie musieli robić wszystko, by przekonać do siebie uniwersytety. Aktualnie tendencja ta ulega zmianie i to uczelnie muszą się naprawdę wysilić, aby przyciągnąć do siebie nowe osoby. Czy uczelnie humanistyczne również potrzebują marketingu? Jeśli tak to, jakie działania warto podjąć? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.
Ogromna konkurencja na rynku
Polska należy do tych krajów Unii Europejskiej, w których największych odsetek młodych osób decyduje się na studia wyższe. Od początku lat 90 liczba osób decydujących się na ukończenie studiów znacznie się zwiększała. Natomiast od ponad dwudziestu lat rokrocznie liczba studentów nie spada poniżej miliona. Według statystyk w roku akademickim 2018/2019 w Polsce było ponad 1,23 miliona studentów. A aż 70% z nich wybrało uczelnie publiczne, a nie prywatne. Bywały i takie lata jak 2005, kiedy liczba osób decydujących się na studia prawie przekroczyła dwa miliony. Można by pomyśleć, że w związku z tym to studenci powinni walczyć o miejsce na uczelni. Nic bardziej mylnego. Wynika to przede wszystkim z faktu, że w naszym kraju istnieje prawie 400 placówek oferujących zdobycie wyższego wykształcenia. Dodatkowo uczelniom zależy na tym, by to właśnie do nich trafili najlepsi spośród kandydatów. Dlatego też placówki stale rywalizują między sobą o uwagę maturzystów.
Uczelnie humanistyczne – czy marketing jest niezbędny?
Uczelnie od wielu lat prześcigają się w ofertach coraz ciekawszych i bardziej dostosowanych do rynku pracy kierunków studiów. Mimo to, w 2017 roku aż 25% absolwentów mierzyło się z problemem bezrobocia. Bardzo często słyszy się o złej sławie studiów humanistycznych. Zarówno nauczyciele w szkołach średnich, jak i rodzice namawiają swoje pociechy do wybierania kierunków technicznych. Dodatkowo osobom po kierunkach humanistycznych niejednokrotnie zarzuca się, że nie posiadają praktycznych kompetencji, które są tak cenne na rynku pracy. Czy ma to jednak swoje podstawy? Niekoniecznie. Absolwenci takich kierunków jak chociażby psychologia, public relations, prawo czy socjologia mają wiedzę i umiejętności, dzięki którym mogą spełniać się w różnych branżach i zawodach. Niejednokrotnie takich, na które zapotrzebowanie wciąż rośnie. Warto również pamiętać, że praca będzie przynosić człowiekowi satysfakcję, tylko wtedy gdy będzie dla niego interesująca. Wybieranie więc kierunku studiów niezgodnie ze swoimi zainteresowaniami może przyczynić się do dużego niezadowolenia ze stanowiska pracy w przyszłości.
Jak najlepiej reklamować uczelnie wyższe?
Marketing jest istotny w przypadku każdej uczelni wyższej. Niestety przyciągnięcie zainteresowania młodych dorosłych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Ciekawa oferta edukacyjna to już stanowczo za mało. Dobrym pomysłem jest regularna aktywność w social mediach. Młode pokolenie idzie z duchem czasu i bardzo duży odsetek swojego czasu wolnego sędzia w sieci. Dobrze jest to wykorzystać! Kluczowe jest również pojawianie się na wszelkiego rodzaju targach edukacyjnych. Warto się do nich odpowiednio przygotować, być może zaprosić zadowolonych absolwentów by opowiedzieli o uczelni parę zdać. To na pewno zachęci maturzystów do rozważenia edukacji na danym uniwersytecie!