Dla wielu młodych ludzi praca w marketingu to spełnienie zawodowych aspiracji. Sprawiają to ciągłe zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu marketingu i reklamy. Wachlarz ofert dużych firm jest szeroki, to praca która nie pozwala ani na moment się nudzić i pobudza naszą kreatywność.
Nie bez znaczenia są też kuszące zarobki i możliwości ciągłego rozwoju.
Jak to mówi przysłowie – wszystko jest dla ludzi, więc może studia marketingowe także? To oczywiście żart, warto zbadać swoje predyspozycje przed podjęciem tak ważnej decyzji jak wyższe studia. Nie dla każdego takie studia będą odpowiednie, należy mieć odpowiedni zespół cech, który pozwoli na sukces w tym zawodzie. Warto przyjrzeć się temu wnikliwie, żeby oszczędzić sobie rozczarowań, a nastawić się na sukces.
Testy predyspozycji zawodowej.
Żeby sprawdzić, czy studia marketingowe będą dla nas dobrą opcją, czy ten zawód leży w naszym charakterze warto przeprowadzić test predyspozycji zawodowej. Można udać się w tym celu do specjalisty – psychologa rozwoju, specjalizującego się w doradztwie zawodowym, ale nie jest to konieczne. Na wielu stronach poświęconych rozwojowi osobistemu można znaleźć takie testy.
Strony te oferują analizę otrzymanego wyniku i wnioski. Warto jednak pamiętać, że jest to jakiś schemat, program informatyczny, który pokazuje nam uproszczoną analizę wyniku. Psycholog jest w stanie dokonać takiej analizy dużo bardziej wnikliwie i indywidualnie.
Jakie cechy powinien posiadać dobry marketingowiec?
Z całą pewnością praca w marketingu nie jest dla każdego. Przyjrzyjmy się, jaki jest idealny kandydat na marketingowca. Biorąc pod uwagę, że jest to branża, w której stale się coś zmienia, idzie naprzód wraz z rozwojem technologicznym i nowymi zdobyczami Internetu – kandydat na marketingowca musi być nastawiony na rozwój. Konieczne będzie aktualizowanie swojej wiedzy i ciągłe szkolenia.
Dobrze byłoby, gdyby lubił być na bieżąco z nowinkami w Internecie. Należy mieć postawę proaktywną i sporą inicjatywę, wtedy praca może być dużą przyjemnością. Konieczna też będzie kreatywność, jest to chyba najczęściej wymagana cecha przez pracodawców na tym stanowisku, dlatego zatrzymajmy się przy niej na chwilę. Kreatywność – czyli co? W pracy marketingowca oznacza to chodzenie własnymi ścieżkami, odkrywczość, umiejętność wykreowania marki, myślenie poza schematami, wychodzenie przed szereg.
Praca w marketingu związana jest jednak ze sporą presją, dlatego należy być odpornym psychicznie, zorganizowanym, potrafić zarządzać sobą w czasie i być przygotowanym na różne sytuacje. Nie do przecenienia są również umiejętności komunikacyjne, zdolność autoprezentacji i zdolność do pracy w zespole złożonym z różnych charakterów. To przydaje się zawsze. W końcu ilu ludzi – tyle charakterów. Jest jeszcze jedna cecha, o której często się zapomina – zmysł analityczny. Bez tego trudno będzie rozpoznać rynek, potrzeby klientów, dojście do konkretnych wniosków i efektywne działanie.
Specjalizacje.
Oczywiście, biorąc pod uwagę ilość kierunków w marketingu i to jak szybko ta branża się rozwija zawód specjalisty od marketingu przestał być jednorodny. Obecnie jest wiele specjalizacji – specjalista ds. handlu zagranicznego, manager kultury, manager sportu i wiele innych. Oprócz cech wymienionych wyżej, które są ogólne należy dołożyć znajomość konkretnej branży. Studia, które przygotowują do bycia managerem kultury przez kilka początkowych semestrów polegają niemal wyłączenie na studiowaniu kultury, zanim przejdziemy do marketingu. I tutaj dochodzą kolejne cechy jak: wrażliwość, zmysł artystyczny, umiejętność organizowania wydarzeń, świetna autoprezentacja.
Niezależnie od wszystkiego, kluczowe w naszej karierze są po prostu chęci. Chyba nie ma osób, które posiadałyby wszystkie cechy wymarzonego kandydata na marketingowca. Po prostu nie ma ludzi idealnych. To, co nas ratuje, to samozaparcie. Nieraz trzeba poświęcić mnóstwo godzin żmudnej pracy, żeby nabyć jakąś umiejętność. Jeśli jednak chcemy mieć pracę, która jest pasją i osiągnąć sukces – na pewno warto.