Public Relations to coraz bardziej popularna dziedzina, wykorzystywana w wielu zawodach i aspektach życia. Mimo, iż PR początkowo kojarzony był głównie ze światem polityki, to obecnie ciężko sobie wyobrazić poważną firmę, bez działu Public Relations. Oczywiście w zawodzie „pijarowca” powinny pracować osoby, które mają zdolności do tej pracy i dobrze się w niej czują. Czy potrzebują one studiów w tym zawodzie? A może wystarczy „iskra boża” i pójście na żywioł?
Studia Public Relations w Polsce
Dziedzina Public Relations tak naprawdę w naszym kraju istnieje i rozwija się od początku lat 90 XXw. Początkowo w pierwszych polskich firmach zajmujących się PR pracowali głównie absolwenci kierunków dziennikarskich. Po kilku latach zaczęły jednak tworzyć się kierunki bezpośrednio związane z Public Relations. Obecnie „pijarowcy” mogą się kształcić na kilkunastu uczelniach w całej Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Szczecinie, Wrocławiu czy Gdańsku. Kształcenie najczęściej wiąże się z zajęciami z zakresu reklamy i szeroko pojętych mediów. Skoro kierunki te cieszą się zainteresowaniem, to może jednak warto je studiować?
Po co te studia?
Na wolnym rynku edukacyjnym najlepsze jest to, że na każdym etapie kariery zawodowej, możemy podjąć studia. Jeśli czujemy, pracując już w Public Relations, że brakuje nam podstawowej wiedzy, to jak najbardziej powinniśmy rozpocząć studia podyplomowe. Właśnie studiów podyplomowych jest w Polsce najwięcej. Jednym z przykładów może tu być Dziennikarstwo i Public Relations na Uniwersytecie Gdańskim. Co jednak mają zrobić osoby, które chciałyby z branżą PR zaznajomić się już po maturze? W takim wypadku można wybrać studia licencjackie zawierające elementy Public Relations, np. Media firmowe i komunikacja wizerunkowa (AHE w Łodzi). Czasem nawet PR będzie zawarty w nazwie studiów I stopnia. Tak jest np. na SWPS we Wrocławiu na kierunku „Branding-Reklama-Public Relations”.
Najważniejsze, aby zrobić wcześniej dobre rozeznanie, przeczytać dokładnie program studiów i dopiero później zadecydować. Ważne jednak, aby w programie studiów (zwłaszcza tych I i II stopnia) było jak najwięcej zajęć praktycznych, które pozwolą płynnie przejść z teorii do praktycznych działań. Warto zwrócić uwagę na system praktyk studenckich, a także oprogramowanie, na jakim będziemy pracowali w czasie zajęć. Jako, że studia z zakresu Public Relations są relatywnie nowe na rynku, w większości wypadków są zorganizowany w sposób nowoczesny i profesjonalny.
Moim zdaniem kierunki PR będą się stale rozwijac i będą coraz bardziej szczegółowe. Wszystko na świecie idzie w tym kierunku. Sam nie wiem czy to dobrze, bo bardziej liczy się PR niż prawdziwa wartość człowieka.