Dla wielu studentów kierunków związanych z marketingiem i zarządzaniem praca w agencji marketingowej stanowi spełnienie marzeń. Warto zastanowić się czym dokładnie się one zajmują i na czym polega praca w nich.
Czym są agencje marketingowe?
Aby zrozumieć na czym polega praca w agencji marketingowej, należy w pierwszej kolejności określić czym właśnie ona jest i jaki jest zakres jej działalności. Najogólniej rzecz ujmując, agencjami marketingowymi są agencje planujące i tworzące różnego rodzaju kampanie marketingowe, a także kreujące produkty w kontekście marketingowym. Innymi słowy, głównym zadaniem agencji marketingowych jest projektowanie, a następnie realizowanie kampanii marketingowych.
Czym charakteryzuje się praca w agencji marketingowej?
Głównym zadaniem agencji marketingowych jest budowanie wizerunku firm i marek oraz promowanie ich produktów oraz usług. Cele te realizuje się za pomocą szerokiej grupy działań, do których zaliczyć można na przykład dobór odpowiednich kanałów dystrybucji przekazu, tworzenie haseł reklamowych czy opracowanie projektu graficznego. Współczesne agencje oferują ponadto coraz więcej usług związanych z marketingiem internetowym, co związane jest ze wzrostem znaczenia samego Internetu jako narzędzia marketingowego. Zwracający się do nich klienci oczekują skutecznego wsparcia w procesie budowania strategii marki oraz pozyskiwania nowych klientów. Dlatego praca w agencji marketingowej obejmować może szerokie spektrum zadań i projektów, których wspólnym mianownikiem zawsze będą działania marketingowe.
Usługi oferowane przez agencje realizowane są w oparciu o odpowiednio dobrane narzędzia oraz analizy rynkowe, a odpowiedzialni za ich wykonane powinni być wykwalifikowani specjaliści. Ponadto praca w agencji marketingowej wiąże się z presją czasu (tempo realizacji zleceń jest wyjątkowo szybkie), częstą zmiennością ustalonych działań, a także odpowiedzialnością za własne projekty i ich realizację.
Kto może ubiegać się o pracę w agencji marketingowej?
Nie będzie zaskoczeniem, że praca w agencji marketingowej nie jest dla każdego. Osoba, ubiegająca się o nią musi posiadać odpowiednie kwalifikacje i kompetencje. Obowiązkowe są przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu content marketingu, inbound marketingu oraz marketingu internetowego. Istotne będą też zdolności analityczne, ułatwiające zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta. Znaczenie ma również kreatywność oraz zdolności komunikacyjne. Te ostatnie są nabierają szczególnej wagi, podczas pierwszego kontaktu z klientem, któremu trzeba w odpowiedni sposób przekazać wizję współpracy i planowanych działań.
Praca w agencji marketingowej wymaga również umiejętności bardzo dobrej organizacji pracy, z racji iż w zawodzie speca od marketingu niebagatelne znaczenie ma terminowość. Nie można pominąć również konieczności śledzenia trendów i wszelkich nowinek marketingowych, jako że jest to dziedzina rozwijająca się wyjątkowo dynamicznie. Agencje reklamowe rekrutując pracowników, cenią również doświadczenie, które można nabyć na przykład odbywają staż lub praktykę.