Marketing jest obecnie bardzo popularnym kierunkiem studiów, przez absolwentów szkół średnich. Zainteresowanie to spowodowało, że wiele uczelni oferuje swoim potencjalnym studentom wybór właśnie takiego kierunku. Kierunek ten jest proponowany zarówno na uczelniach prywatnych jak i państwowych. Pojawia się jednak pytanie, jakie są perspektywy pracy po studiach marketingowych. Ciężko jest bowiem jednoznacznie stwierdzić, że po skończonych studiach na kierunku marketing łatwo będzie znaleźć pracę. Czasy trochę się zmieniły i wykształcenie wyższe nie jest już determinantą, która decyduje o ambitnej pracy i wysokim wynagrodzeniu. Jakie w takim razie są perspektywy pracy po studiach marketingowych?
Czy warto studiować marketing?
Wiele uczniów szkół wyższych, którzy zastanawiają się nad podjęciem studiów, zadaje sobie pytanie czy warto studiować marketing. Popularność tego kierunku na wielu polskich uczelniach, wciąż jest bardzo duża. Jest to spowodowane tym, że marketing był, jest i będzie potrzebny każdej firmie, po to, aby mogła się ona rozwijać, pozyskiwać nowych klientów i osiągać zadowalające zyski. Nic więc dziwnego, że studenci tak chętnie wybierają ten kierunek. Wydaje się bowiem, że po jego skończeniu czeka bardzo ciekawa praca z dobrymi zarobkami. Oczywiście zanim do tego dojdzie trzeba skończyć studia, natomiast należy też mocno podkreślić, że samo ukończenie studiów wyższych nie daje gwarancji na znalezienie pracy.
Marketing jest taką dziedziną, w której oprócz wiedzy teoretycznej, bardzo ważna jest również wiedza praktyczna. Perspektywy pracy po studiach marketingowych mogą być więc bardzo różne, będzie to oczywiście zależało od tego jak mocno zaangażuje się w swoje studiowanie dana osoba. Jeżeli będzie ona brała udział w różnych działaniach aktywizujących jak na przykład, członkostwo w kołach naukowych lub ciekawe praktyki w dobrze prosperujących firmach, na których można pozyskać wiele praktycznej wiedzy, wówczas taka osoba będzie bardzo dobrym kandydatem na przyszłego pracownika.
Jakie są perspektywy pracy po studiach marketingowych?
Pytanie o perspektywy pracy po studiach marketingowych również bardzo często jest zadawane. Absolwenci studiów na kierunku marketing często znajdują zatrudnienie w sprzedaży. Pracodawcy szukają pracowników właśnie na te stanowiska. Może to być przedstawiciel handlowy, doradca finansowy bądź doradca klienta. Należy pamiętać, że ten rodzaj pracy wymaga dużego ukierunkowania się na wyniki. Dlatego też dobrym kandydatem będzie osoba odporna psychicznie, mająca zdolności perswazyjne i aktorskie. Perspektywy pracy po studiach marketingowych to również takie stanowiska jak: social media menedżer, copywriter, analityk trendów rynkowych, specjalista do spraw reklamy, a także menedżer marki.
Oczywiście absolwent studiów marketingowych może również pracować na stanowisku menedżer produktu, jednak to stanowisko jest już dalekosiężnym celem. Aby go osiągnąć, trzeba przejść przez kilka etapów, często jest to związane z awansami. Osoba, która ukończyła marketing może również prowadzić swój własny biznes i zająć się pracą na własny rachunek. Perspektywy pracy po studiach marketingowych mogą być bardzo różne, wszystko więc będzie zależało od tego jaką drogę obierze sobie dana osoba, czego od siebie oczekuje i co chciałaby ona osiągnąć w życiu.
Dla kogo są studia marketingowe?
Kto w takim razie powinien zdecydować się na studiowania marketingu? Najczęściej będą to osoby bardzo dynamiczne, kreatywne, otwarte na nowe wyzwania oraz lubiące pracę w zespole. Przyszłe stanowisko będzie wymagało dużej odporności na stres, umiejętności radzenia sobie z ryzykiem, szybkiego podejmowania decyzji, a także nieustannego rozwoju i poznawania nowych rzeczy. Marketing jest bardzo ciekawym kierunkiem, który ciągle się rozwija i w którym pojawiają się coraz to nowsze trendy.
Osoba studiująca marketing musi więc być przygotowana na ciągły rozwój. Kierunek ten będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które są przekonane, że branża marketingowa jest dla nich. Należy też wiedzieć, że praca w marketingu zwykle odbywa się niestandardowych godzinach pracy, często również w weekendy. Osoba, która podejmuje studia na kierunku marketing tylko dlatego, że jej znajomi wybrali ten kierunek, prawdopodobnie straci tylko swój czas i pieniądze. Wybór ten powinien być bardzo przemyślaną decyzją tak, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas i pozyskać jak najwięcej nowych umiejętności.