W społeczeństwie utarło się przeświadczenie, że to studenci powinni walczyć o miejsca na uczelniach wyższych. Jednak w praktyce sprawa wygląda inaczej — wszystko działa tak naprawdę w dwie strony. Uniwersytety w każdym kraju skupiają się na działaniach marketingowych, które mają zapewnić im zainteresowanie maturzystów i napływ studentów na wszystkie otwierane kierunki. Jaką rolę odgrywają tutaj media społecznościowe? Czy wykorzystywane są w odpowiedni sposób? A jeśli nie, to co uczelnie powinny poprawić? Zachęcamy do lektury!
Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe
Media społecznościowe zrewolucjonizowały praktykę komunikacji między nadawcą a odbiorcą. Nie powinno więc nikogo zaskakiwać, że coraz częściej również uczelnie wyższe decydują się na wykorzystanie tych kanałów do komunikacji z potencjalnymi lub już aktywnymi studentami, szczególnie tymi z pokolenia X i Y. Warto zaznaczyć również, że ocenie w Polsce działa około 400 uczelni wyższych. Jak można się łatwo domyśleć, w czasach niżu demograficznego stanowi naprawdę ogromną liczbę. Niezbędny okazuje się więc marketing, który pozwoli wybić się na tle innych placówek i przyciągnąć zainteresowanie uczniów. Jednak w dalszym ciągu nie wszystkie uczelnie decydują się na stworzenie profilów w social mediach. A szkoda, bo jak pokazują badania realizowane przez firmę Godigital w 2016 roku, aż 53% przyszłych studentów wykorzystuje Internet celu znalezienia informacji o uczelniach i szkołach zawodowych. Dodatkowo dość spory odsetek, bo 24% studentów obserwuje profile szkół wyższych w mediach społecznościowych, szczególnie na portalu Facebook.
Które media społecznościowe są najpopularniejsze wśród uczelni?
Najpopularniejszym portalem społecznościowym wśród polskich uczelni jest Facebook. Jak wykazały niedawno przeprowadzone badania, aż 353 na 400 uczelni w kraju posiada oficjalny profil na tym portalu, lecz nie wszystkie z nich prowadzone są systematycznie. Co ciekawe następnym w kolejności okazał się serwis You Tube. Dopiero potem były takie portale jak Twitter, Instagram czy nawet LinkedIn. Warto zaznaczyć również, że pomiędzy pierwszym miejscem w rankingu a drugim wystąpiła ogromna różnica. Z drugiego w kolejności YouTube’a korzysta prawie połowa uczelni mniej niż w przypadku tego najpopularniejszego serwisu.
Jakie błędy najczęściej popełniają uczelnie wyższe podczas korzystania z social mediów?
Głównym i najczęściej popełnianym błędem jest brak promocji i informowania studentów o istniejącym profilu. Wielu studentów dopiero po zostaniu absolwentem dowiaduje się o tym, że uczelnia prowadziła profil w mediach społecznościowych. Często odnośnik do takiego profilu znajduje się w niewidocznym miejscu na stronie internetowej uczelni lub nie jest tak umiejscowiony wcale! Na wielu profilach można zauważyć również brak regularności w publikacji wpisów oraz ograniczoną ilość zamieszczanych informacji. Warto o to zadbać i udostępniać, chociażby informacje o najnowszych publikacjach pracowników czy informacje o prowadzonych na poszczególnych wydziałach konferencjach, wykładach oraz innych wydarzeniach o charakterze naukowym. Ciekawą propozycją jest również publikowanie sylwetek alumnów, którzy już ukończyli uczelnie albo wykładowców, by przyszli studenci mogli dowiedzieć się, z kim będą mieli okazję spotkać się na zajęciach. Nie powinno się zapomnieć również o stałej moderacji komentarzy i odpisywaniu zarówno na te pozytywne, jak i negatywne.
To niesamowite, że tyle spraw można teraz załatwić przez media społęcznościowe. Nawet promocję uczelni.